måndag, mars 26

Fri som en fågel i vårvinden

Då var det gjort, efter sju år har jag nu valt att lämna det Liberala ungdomsförbundet. Det tog ett par månader av funderingar fram och tillbaka men idag så bestämde jag mig. Jag är fortfarande liberal och kommer så troligen att vara till den dag jag slutar andas. Frågan rär bara vart man bäst får utlopp för sitt engagemang. Måste man vara partipolitiskt engagerad för att kunna påverka? Om man nu måste det så får jag fundera på nått parti som är liberalt precis som jag. Folkpartiet och Liberala ungdomsförbundet kallar sig båda liberala och för en i stor del liberal politik. Det är inte motioner och handlingsprogram som gör att jag inte längre känner mig hemma utan den så otroligt viktig interna kulturen.

Varje organisation bygger sin kultur, ett antal oskrivna regler och på det sätt som vi agerar mot varandra, en kultur som antingen utvecklar eller förskjuter oss som individer. När den kulturen inte går ihop med den personliga moralen, inställningen eller synen på politiken ja då är det kanske dags att gå vidare.

Att politik alltid delvis kommer handla om makt och maktkamp är något som de flesta som engagerar sig politiskt ganska snabbt accepterar, alla gillar det inte men man inser att det är spelets regler. Det är vad man gör av den andra delen det mer konkreta politiska arbetet som ens engagemang kommer att handla om. Men när det interna maktspelet blir politiken och allt man hinner med eller förväntas syssla med ja då är det inte längre skoj.

Vad händer annars då? Ja livet på 23 kvadrat fortsätter, vi börjar vänja oss nu. Det blir liksom som en dans efter ett tag. Vi gör båda allt för att inte trampa varandra på tårna så det börjar nästan bli löjligt.

Jag har bokat biljetter, ska åka hem över påsken, hem till mamma och den gamla byhålan man växte upp i. Ska bli lite skoj att träffa en del gamla klasskompisar.

Jag funderar på att flytta direkt till Borås istället för till Göteborg först, planen är ju att börja plugga där iaf och det verkar vara mycket lättare att få en bostad. Frågan är bara om det finns arbete? Men sånt brukar lösa sig om man som jag inte direkt är kräsen.

Har dessutom börjat snacka med en jättesöt kille, det är lite läskigt måste jag erkänna. Någon som både är intelligent och rätt charmig. Usch ska försöka hålla huvudet kallt denna gång, jag blir så jollig annars. Första gången det inträffar på våren brukar alltid hitta dem på hösten annars.

Peace love och frihet

Inga kommentarer: