onsdag, mars 21

Stjärnglass och glittersmink

När jag surfade förbi min kompis Johanns blogg efter jobbet idag så såg jag ett spännande inlägg som gör att jag idag kommer att snacka jämlikhet. Kolla in hennes övriga inlägg om du inte redan gjort det. Hon är grym så är det bara även om hon inte alltid har rätt!

Jag hatar könsroller, eller snarare jag tycker att det är okej att man lever det liv man vill leva och med den manliga eller kvinnliga sida i sig man vill oavsett vilket kön man tillhör. Jag tycker fruktansvärt illa om att människor ställs i fack särskilt när det görs av andra som reklamindustrin och när det utnyttjas av företag.

Trotts att jag i grunden således borde avsky GB och den en av de nya glasser de nu pressenterar kan jag inte låta bli att komma med en enda reaktion när jag ser den… VILL HA! Jag vill verkligen ha denna glass, okej stjärnglass med hallonsmak bara det är underbart dessutom får man glittersmink. Som 22 årig kille kan det inte bli bättre, tänk på alla de gångerna som man har varit på väg ut och är på massa med party humör. Så ska man på ett party med glamourtema eller med diskotema eller nått annat roligt tema där glitter är befogat och varje gång inser man när man öppnar badrumsskåpet att man inte har glitter. Eftersom jag är kille och enligt min steriotypa känsroll inte ska ha sånt. Efter sommaren 2007 kommer jag aldrig mer ha det problemet det lovar jag.

Nu när jag ändå är inne på temat jämlikhet, ja jag säger jämlikhet och inte jämställdhet. Eftersom det helt klart är fler grupper som behöver arbeta på det än män och kvinnor. Även om jag förstår att det är lättare att snacka om just enbart män och kvinnor det gör ju att man för ytterligare en tid kan sopa alla andra problem under mattan.

Men jag kan inte låta bli att fundera över en sak. Strukturer de flesta är överens om att de finns, inte alla med de flesta, även om det inte på något vis betyder att människor är överens om hur de tar sin form. De som då får mig att fundera är vart de kommer ifrån och hur länge de har funnits? Har de funnits så länge det har funnits människor? Det tror jag inte, de har funnits länge men inte så längre. Då måste de alltså ha uppstått? Hur var och när uppstod dessa strukturer? Med största sannolikhet var det män som skapade dem för hade de vart kvinnor hade de knappast blivit marginaliserade i samhällets styrande skick på de vis de under de senaste århundradena har varit i västvärlden.

Samtidigt är det de som är intressant vart de kommer ifrån egentligen inte, jag undrar mest för att jag av naturen är nyfiken. Det som är intressant och viktigt är vad vi ska göra åt det? Jag tror nyckelordet är individer. Vi måste se människor som individer. Alla killar förtrycker inte tjejer, alla tjejer är inte förtryckta. Ja killar tar plats, är framåt och har mål. Jämlikhet innebär inte att killar måste bli tysta de betyder att det måste bli okej för tjejer att också vara framåt. Precis som det måste bli okej för killar att vara mer tillbakadragna utan att bli idiotförklarade och sedda som svaga. Ska vi leva i ett jämlikt samhälle måste vi delvis sluta se könen. Alla individer ska ha samma rättigheter av den enda anledningen att de är individer i vårt samhälle. Barn måste få växa upp utan at höra du måste bli mer manlig flicka lilla för annars tar du dig inte fram, kom igen nu killen visa din svaga sida så du inte blir en machoman.

Nu har jag snurrat in mina tankar rejält va? Jag har dessutom gett mig in i en debatt som jag hade tänkt passa mig för… Hoppsan är väl ett passande ord. Ser ut som att jag kanske kan komma att bli kvar i Stockholm också, de var jag inte riktigt beredd på. Men ska på en arbetsintervju på tisdag och det är till ett jobb som man inte säger nej till om man säger så.

Annars rullar livet vidare på 23 kvadratmeter för er som läser min blogg mer för de privata delarna än de politiska. Händer inte så mycket spännande, börjar lessna lite smått på att den enda utsikten vi har i lägenheten är rakt in i grannens lägenhet. Har fått en otrolig abstinens inte bara för att syssla med politik utan också för att arbeta med medieanalys- och strategi. *suck* men abstinens är bra, min sommarabstinens är här också. Den stillades något när våren gjorde gästspel. Någon som vet vart den tog vägen föresten? Våren alltså, den har försvunnit…

Peace love och stjärnglass

Inga kommentarer: