torsdag, mars 22

1984

Vem kunde ana att George Orwells 1984 skulle kunna få en sån stor betydelse i det Amerikanska valet 2008? 1984 var i övrigt ett bra år, kan man tycka om man som jag är född då, nu är det ett år som är på tapeten igen. Inför 2008 års presidentval i USA har det plötsligt seglat upp nya kanaler att marknadsföra sig i. Slaget står inte längre om vem som kan skaka flest händer utan om vem som lyckas, givetvis utan att direkt själv kopplas till det, smutskasta de andra mest i kanaler som den moderna Amerikanen har tagit rakt in i sitt hem.

Läste i dagens metro om de korta små videosekvenserna som ligger uppe på YouTube på Hillary Clinton, någon händig själ har klipp ihop Apples 1984 reklam och slängt in Hillary. När jag sen letade rätt på filmen, som för övrigt är rätt skoj, även om jag är en anhängare av hennes kampanj, så hittade jag inte bara den utan också diverse liknande på Obama. Den bästa va dem alla va dock den lilla reklamsnutten som i sann George Orwellanda ifrågasatte hela det amerikanska tvåpartisystemet.

Hur viktigt är egentligen detta spel bakom kulisserna och vad ger nya kanaler som bildbloggar och filmbloggar politiker för möjlighet att visa på ”sanningar” som inte går att prata om? I en värld där politiker måste stå för alla sina åsikter tenderar de till att bli mer tillbakadragna och sällan gå till personangrepp. I forum som anonyma bloggar blir världen en helt annan, man kan säga mer om fler utan att det blir fel.

En Amerikanske presidentkandidat med självaktning kan inte i talarstolen säga du är dum i huvudet till sin motståndare, men kan… kanske inte själv men med lite hjälp lätt svänga ihop ett tjugosekundersklipp som visar just detta. Någon har gjort det med Hillary, tagit de absolut värsta och galnaste bilderna man kunnat finna och sen lagt på lite schyst musik.

Jag tror att valet 2008 i USA kan visa på om metoden är användbar eller om den på sikt straffar den som gör det. Visar det sig att den är användbar tror jag att vi kan komma att se delar av liknande strategier i Europaparlamentsvalet 2009, för att inte tala om att de kan komma att bli en ganska stor grej i valet 2010 om kanaler som YouTube fortfarande är populära och användbara?

Det skulle vara intressant att veta vad bloggare som Johan Ingerö tycker, jag råkar veta att just Johan har ett stort intresse för Amerikansk politik och ett enormt kunnande på området Amerikansk politik i synnerhet och media i allmänhet. Läs hans blogg den är bra, väldigt höger, men bra.

Om jag ska tycka nått, och det brukar jag gilla att göra, om Hillarys politik så gillar jag detta uttalande angående den framtida energipolitiken i USA. Jag sprang på det meddans jag rotade efter annat på YouTube. Intressant tanke att säga att de ska använda vinstpengarna som genereras av olja för att kunna finna andra energikällor. Jag är tveksam till om det är rätt väg men den är intressant. Jag får återkomma med ett inlägg kring det vid ett annat tillfälle. Nu ska jag laga matlåda och kolla på Discovery. Jag måste nog förbereda mina lektioner för imorron också, ska fortsätta leka svensk- och engelsklärare veckan ut.

Peace love och YouTube åt alla

Inga kommentarer: