torsdag, februari 8

Barn, barn underbara barn

Jag har tagit lite extratimmar nu på mitt gamla arbete som lärarvikarie. Det var ca 10 månader sedan jag sist hade en klass, gissa om man har blivit ringrostig. Har nu jobbat två dagar och det känns, det känns överallt. Kom hem idag och skulle berätta nått till min kompis som jag bor med, efter en stund tittar hon bedjande på mig och säger ”du barnen har gått hem du behöver inte skrika”. Jag somnar sittandes framför tv:n. Fördelen är att jag åtminstone är trött om nätterna. Ibland undrade jag idag om jag var mest polis eller lärare, en kravallutrustning hade inte suttit fel heller, tre slagsmål och ett antal kastade sudden lämnar spår.

För er som alltid undrat vad som egentligen händer i det där lärarrummet kan jag meddela att det är mer än man kan tro. Har aldrig vart på en arbetsplats som det skvallras så mycket på som i en skola. Om föräldrar, om elever, om de lärare som inte råkar vara där. Det är väldigt spännande att lyssna på, man får perspektiv på saker. För er som inbillade er att era lärare snackade skit om er, ni hade så rätt så.

Jag är dock på det klara med att finns det en arbetsgrupp som är underskattad i denna värld är det lärare, konsten att inspirera barn är verkligen ingen barnlek. Jag försökte få mina treor att göra ett grupparbete idag, de flesta jag gått i skolan med har alltid tyckt att grupparbeten under hyfsat eget ansvar är rätt skoj. Helt plötsligt sitter det 16 elever och säger nej vi vill inte… Samtliga med armarna i kors och sura miner. Hur hände de liksom, vart gick det fel?

Började chatta med en mycket intressant prick idag, ibland händer de liksom att man träffar på någon som man har saker gemensamt med men ändå tycker det är skoj att snacka med. Vi kan kalla henne för Creepy bruden. Det är sällan jag finner kvinnor spännande, men hon verkar spännande som person. Så nu var hon nämnd här i bloggen med.

Jag har funderat mer på det där med energimärkning som jag bloggade om för ett par dagar sedan. Vi är ena hejare på att märka saker med svanar och blommor och liknande saker men varför har vi så svårt att ta till oss tillexempel det lilla gröna lövet som symbol för helt vegetariska produkter? Okej jag är inte vegetarian, men jag bor med en, de är ju rena mardrömmen att handla. Vad än som ska köpas får man ägna en halvtimme åt varje produkt för att tyda innehållet. Visserligen har jag blivit en hejare på detta med ämnen och E koder, ja och sen har jag slutat att äta vissa saker också. Vissa saker mår man bäst av att inte läsa innehållet på så är det bara. Inte för att jag är blödig på nått vis. Jag vet att kött är djur men vissa beskrivningar är direkt osmakliga.

Nu blev det sidospår igen, jo det jag tänkte skriva om var just detta med energimärkning. Klimat är ju populärt just nu och ska vi göra nått åt det så är energikonsumtionen en viktig faktor särskilt användningen av fossila bränslen. Borde man inte då kunna märka exempelvis matvaror med ett energital? Så här mycket energi har förbrukats för att tillverka denna produkt.

Dels så skulle det tvinga tillverkarna att minska sin konsumtion av el vid själva tillverkningens processen men framförallt skulle det mycket tydligare synas hur otroligt klimatfientligt det är med transporter.

Jag som marknadsliberal tycker att det är vi som konsumenter som bär ansvaret för att göra nått åt den situation vi satt oss i, eller ja snarare den situation som våra föräldrar satt oss i, med det ansvaret på oss kan vi inte skylla på andra. Vi kan inte skylla på staten, på företagen eller på grannen. Om man börjar energimärka så är det upp till oss att säga antingen så tycker jag det är så pass viktigt att våra barnbarn inte tvunget måste skaffa sig simhud mellan tårna för att överleva att jag är beredd att betala några kronor extra, eller att säga nej jag har inte lust att betala för jag bryr mig inte. Men med en direkt energimärkning ser vi skillnaden och vi vet vad det betyder och vad den betydelsen har för konsekvenser. Vist krav och svanmärkta produkter är bra, det är dock väldigt svårt att direkt koppla det till vad det påverkar och hur det i sin tur kommer att påverka oss i framtiden.

Mer enerigmärkning helt enkelt, kundmedvetenhet och personligt ansvar!

Dagens lärdomar är ska du bli lärare utbilda dig först till polis och skaffa kravallutrustning. Hittar du trevliga människor var rädd om dem och ska vi rädda värden krävs det att både du och jag börjar med vårt eget handlande, i dubbel bemärkelse, för att det ska förändras.

Peace love and kravallutrustning

Inga kommentarer: