onsdag, november 21

Fysikaliska funderingar

Det här med tid är ett intressant fennomen, en kompis frågade mig här om dagen varför jag inte varit fler gånger i Göteborg än jag har sedan jag flyttade hit, och jag svarade rent reflexmässigt ”nej men det ör ju en bit och jag har haft massa annat” . När jag kom hem kunde jag inte riktigt släppa det där, för att åka från Där jag bor idag till Göteborg tar ca 40 minuter med rätt buss, när jag bodde i Flemingsberg tog varje resa in till Stockholm minst 50 och det var ju en resa man gjorde så gott som en eller två gånger om dagen oavsett om man var ledig eller inte?
Är det så att tidsbegreppet förändras bara för att man helt plötsligt inte måste? För det är ju lite löjligt att man dag ut och dag in sitter nästan två timmar eller mer i transporttid men helt plötsligt inte hinner med en enkel resa som är kortare?

Jag vet inte men jag ska verkligen framöver fundera på hur jag tar hand om mini tid, för den känns mindre även om jag borde ha mer? Vilket är just lite lustigt med tanke på att vi faktiskt får mer tid, ja det är sant okej bara en skottsekund lite då och då eftersom jordens rotation kring sin egen axel konstant avtar.

”En sten och en fjäder släpps samtidigt från ett torn, vilken av dem kommer först att komma till marken?”

Här är man otroligt frestad att i alla lägen svara stenen, men om man räknar bort luftmotståndet så faller de båda föremålen lika fort mot marken oavsett dess egen vikt. Detta är troligen en av de fysikaliska lagar som jag har absolut svårast att begripa, ja inte rent tekniskt då utan mer på ett filosofiskt plan. Jag vill verkligen sååå gärna att fjädern ska ta mer tid på sig. Jag antar att man helt enkelt bara får acceptera vissa saker.

I helgen är jag otroligt sugen på att åka till Göteborg och festa en masa, någon som har något bra tips på vart man ska skaka sig lycklig?

Peace love och fysikaliska funderingar

Inga kommentarer: